Οι Δυσκολίες Μάθησης καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα γνωστικών ιδιαιτεροτήτων και σχετίζονται με διαφορετικούς παράγοντες (εγγενείς, νευροαναπτυξιακοί, περιβαλλοντικοί), που πολλές φορές μπορεί να συνυπάρχουν. Οι δυσκολίες αυτές μπορεί να επηρεάζουν πολλαπλές και αλληλοεξαρτώμενες διεργασίες, (όπως π.χ. στην περίπτωση της περιορισμένης νοητικής ικανότητας, της ειδικής γλωσσικής διαταραχής κ.ά.) ή μπορεί να αφορούν σε συγκεκριμένους γνωστικούς τομείς (π.χ. προβλήματα αποκωδικοποίησης, γραπτής έκφρασης κ.ά.). Χαρακτηριστικά συμπτώματα στο γνωστικό-μαθησιακό τομέα τα οποία μπορεί να υποδηλώνουν δυσκολίες μάθησης είναι:
-Προβλήματα στην ανάγνωση ή/και στην ορθογραφία, αριθμητικά σύμβολα
-Δυσκολία στην κατανόηση προφορικού ή/και γραπτού λόγου και των μαθηματικών προβλημάτων
-Δυσκολία στη βραχύχρονη μνήμη.
-Αργός ή γρήγορος ρυθμός στην επεξεργασία του λόγου και στο ρυθμό οργανωτικής αντίδρασης
-Δυσκολία στην οργάνωση χώρου – στη διαχείριση και παρουσίαση του γραπτού
-Αργός ή γρήγορος ρυθμός στη γραπτή επεξεργασία
-Δυσκολία στην οργάνωση και αρχειοθέτηση των πληροφοριών, (π.χ. τον ομαδικό διάλογο, την ανάλυση και σύνθεση των κειμένων, τα σκέλη των μαθηματικών προβλημάτων κλπ)
-Δυσκολία στις διαδικαστικές διεργασίες, στις αλληλοδιαδοχικές οδηγίες και πληροφορίες – (π.χ. διαίρεση, χημικές ενώσεις, ιστορικά γεγονότα, κλπ)
-Δυσκολία στην αποστήθιση
-Δυσκολία στην οπτικοχωρική επεξεργασία (π.χ. στα ομαδικά παιχνίδια, στο ποδόσφαιρο, κλπ)
-Δυσκολία στην διαχείριση του χρόνου.
Η Ειδική Μαθησιακή βοήθεια συνίσταται στη δομημένη και εξατομικευμένη βοήθεια που παρέχεται στο παιδί ή στον έφηβο από ειδικούς παιδαγωγούς, λαμβάνοντας υπόψη τα δυνατά και αδύνατα σημεία των γνωστικών του λειτουργιών. Περιλαμβάνει τη χρήση εναλλακτικών μεθόδων διδασκαλίας και εκπαιδευτικού υλικού κατάλληλα προσαρμοσμένου στις ανάγκες του παιδιού/έφηβου. Παράλληλα, δίνεται έμφαση στην εκμάθηση στρατηγικών απομνημόνευσης, οργάνωσης και μελέτης καθώς και μεταγνωστικών δεξιοτήτων (π.χ. συνειδητοποίηση από την μεριά του παιδιού/έφηβου για το πως λειτουργεί μαθησιακά).